Je hebt inmiddels 10 e-mails van mij ontvangen met verschillende tips.
Laten we nu even terug gaan naar de basis.
Om metaalverwerkende bedrijven succesvol te laten zijn in de vierde industriële revolutie, moeten ze de volgende vijf dingen anders doen:
- waarde
- tijd
- prijs
- data
- netwerk
De 5 shifts
#1: WAARDE: Kies voor een ideale klant
Als jij voor je klant kies, kan deze voor jou kiezen.
Dat betekent dat je je moet specialiseren, want het wordt steeds moeilijker om een generalist te zijn. Natuurlijk zijn er grote bedrijven die al een behoorlijke schaalgrootte hebben en er mee weg komen, maar als je die nog niet hebt, kun je beter voor een specialisatie kiezen.
Wil je toewerken naar een goedkope, autonome fabriek of wil je de klant meer service en mogelijkheden bieden? Wil je lokale klusjesmannen of bedrijven zoals Siemens, Boeing of Caterpillar helpen? Exotische materialen verwerken of hoofdzakelijk gewoon staal?
Je kunt niet elke klant als even belangrijk blijven beschouwen.
Soms moet je daarom 20% van je minder winstgevende klanten loslaten, om plaats te maken voor betere. Pas dan kun jij maximale waarde leveren en hier het beste aan verdienen.
#2: TIJD: Focus op de doorlooptijd
Efficiëntie is niet langer de juiste maatstaf. Het gaat nu om de output en doorlooptijd.
De reden hiervoor is dat je met grote variaties moet kunnen omgaan. Quick Response Manufacturing (QRM) is hiervoor de beste procesverbeteringsmethode.
Soms betekent dit ook dat de planner moet afspreken dat je maar 80% bezetting plant.
#3: PRIJS: Dynamische prijzen, altijd vooraf.
Vaste artikelprijzen passen niet meer bij ons huidige tijdperk. De materiaalprijzen, inflatie, loonkosten en productiedruk veranderen met de dag. Dus het werkt niet om hier een vaste prijs aan te hangen.
Wat ook niet meer werkt, is achteraf prijzen te bepalen op na-calculatie. Want hoe zou jij het vinden als je niet vooraf weet wat iets gaat kosten? Dat is een recept voor gezeur.
Beschouw elke aanvraag als uniek en geef volledig automatisch vooraf een prijs door.
De verkoopprijzen moet automatisch worden berekend op basis van realtime gegevens van de fabriek (bezetting fabriek, materiaalprijs en operationele kosten).
Hoe beter je vooraf offertes maakt, hoe meer de klant jou gaat vertrouwen.
#4: DATA: Industrie 4.0 architectuur
Neem beslissingen op basis van data, niet op meningen. Je koppelt alle systemen aan elkaar en gebruikt de data voor analyse en voorspelling.
Vervolgens nemen jij en het team beslissingen op basis van deze gegevens.
Het team moet in realtime weten wat hun impact op de prestaties van het bedrijf is, anders zien ze de waarde van automatisering niet in.
Hiervoor heb je een moderne "digital factory"-stack nodig, bestaande uit veel losse apps.
#5: NETWERK: Gebruik de keten
Stop met e-mailen en ga voor gestandaardiseerde gegevensuitwisseling.
Gebruik de keten om automatisch aanvragen te plaatsen en te ontvangen. Maar gebruik het netwerk ook om capaciteit te delen.
Dit omvat ook een digitale order intake en de klant real-time toegang te geven tot de voortgang van orders.
That's it! 😊… Het klinkt simpel, maar niet makkelijk alleen uit te zoeken.
Wat ik je kan beloven is dit: Als je deze zaken prioriteit geeft, ben je binnen 3-5 jaar marktleider.
Echt, het is een kwestie van gewoon doen!
In eerste instantie dacht ik hier een lange blogpost over te schrijven, maar in plaats daarvan ontvang je van mij korte e-mails met daarin wat meer uitleg per onderwerp.
Wie weet, later maak ik er vast nog wel een mooi artikel / presentatie van.
Lijkt je dat wat? ;-)
Morgen gaan we dieper in op het topic van WAARDE. Tot dan!