6 min read

De 6D’s van Exponentiële Groei: Maak jouw bedrijf toekomstbestendig!

Vraag; Is uw productiebedrijf klaar om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan, zowel op korte als op lange termijn?
De 6D’s van Exponentiële Groei: Maak jouw bedrijf toekomstbestendig!

Vraag; Is uw productiebedrijf klaar om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan, zowel op korte als op lange termijn?

Als u het niet zeker weet, denk dan aan deze 3 feiten;

1- De Babson Olin School of Business voorspelde dat 40% van de bestaande Fortune 500-bedrijven over 10 jaar geen bestaansrecht meer ondervinden.

2- Sinds de jaren 1920 is de levensduur van een S&P 500-bedrijf gedaald van 67 jaar naar 15 jaar.

Als uw fabriek niet de leiding heeft, gaat deze voorbij gelopen worden …

3- De kracht van computers, AI, netwerken en robotica verdubbelt elk jaar.

Al deze feiten leiden tot één conclusie:

…Zowel door nieuwe technologie als ondernemers die weten hoe ze het moeten gebruiken die klaar klaar zijn om uw business te vervangen.

Het gevolg voor ondernemers:

  • Als u hetzelfde doet als voorheen, en van plan bent te doen? Stress!
  • Als u op de juiste markt bent, juiste scenario’s? Mega kansen!

Het tijdperk van Industrie 4.0

In onze maatschappij wordt alles steeds meer getechnologiseerd. Het is door een groot aantal experts bevestigd dat in een nieuw tijdperk zijn geland: het tijdperk van Industrie 4.0.

Het komt er op neer dat de nieuwe, exponentieel groeiende technologie maakt het betaalbaar om machines en materialen slim te maken, en die via het internet met elkaar te laten communiceren.

Wat is exponentiele groei?

Waarom is dit nieuwe tijdperk zo buitengewoon interessant? Deze ongekende ontwikkelingen hebben een effect dat lang gevestigde bedrijven, technieken, systemen en leerscholen snel overbodig en/of achterhaald worden. We noemen dit ook wel disruptive.

Dit klinkt wellicht eenvoudig, maar wij als mensen zijn simpelweg niet berekend op het denken op een exponentiële schaal.

“The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function.”- Albert Allen Bartlett

De manier hoe wij als mensen van nature denken is namelijk lokaal en lineair. Dit komt omdat wij tot recent alleen beïnvloed werden tot wat er binnen loopafstand van ons was, en ontwikkelingen gebonden waren aan deze lokale omgeving.

Als er vroeger iets gebeurde aan de andere kant van de wereld, zou je daar totaal geen hoogte van hebben.

Het verhaal over de uitvinder van het schaakspel

Tegenwoordig is dat heel anders. Als er iets aan de andere kant van de wereld gebeurt, zijn we hier direct van op de hoogte. Als er een nieuwe technologie uitgevonden wordt, is deze direct beschikbaar.

Tevens kunnen we de beste producten over de hele wereld laten maken, of hier naar toe exporteren, met 1 muisklik.

Om beter te begrijpen hoe wij al sinds eeuwen moeite hebben met exponentieel denken, gaan we even terug in de tijd naar de uitvinding van het schaakspel:

Hoewel het niet exact duidelijk is hoe het schaakspel is ontstaan, zeggen sommigen dat ook daarbij exponentiële groei kwam kijken.

Volgens het overgeleverde verhaal was er ooit een koning, die zijn belangrijkste adviseur vroeg om een spel voor hem te maken.

Na een paar dagen denken kwam de slimme adviseur met een spel op de proppen dat leek op het rijk van de koning.

Het spel werd met torens, paarden en bisschoppen gespeeld. Daarnaast was er een koning, een koningin en meer dan voldoende voetvolk om een oorlog te voeren. Het schaakspel was geboren.

Na het gespeeld te hebben was de koning zeer tevreden en vroeg hij zijn adviseur wat die als beloning wilde.

De adviseur vertelde de koning dat hij één rijstkorrel wilde voor het eerste vakje op het schaakbord, twee rijstkorrels voor het tweede vakje, vier rijstkorrels voor het derde, acht voor het vierde enzovoort.

Elk volgende vakje zou het dubbele van het vorige bevatten, tot en met het 64e vakje. Meer dan dat hoefde de adviseur niet. De koning ging direct akkoord vroeg de adviseur of hij niet nog een andere beloning wilde, een fatsoenlijke beloning die niet zo bescheiden was.

De adviseur gaf aan dat dat niet nodig was. Toen de koning de beloning wilde laten uitkeren door degene die de rijst beheerde, bleek dat er niet voldoende rijst in de opslag was. Enigszins verontrust wendde hij zich daarna tot zijn rekenmeester, die hem voorrekende dat zijn adviseur helemaal niet bescheiden was geweest.

Het totaal van de rijstkorrels was vele malen groter dan het volledige rijk van de koning waard was en vele malen meer dan de wereld rijstproductie.

Op het laatste vakje alleen moesten namelijk 9.223.372.036.854.775.808 rijstkorrels worden neergelegd. Meer dan negen miljard-miljard. De koning viel voor de denkfout die nog regelmatig wordt gemaakt.

Waarom zou je om exponentiële groei moeten geven?

Een ander voorbeeld is het doorlopende krediet; Er zijn veel mensen met een doorlopend krediet (en bedrijven die een soortgelijk product bij hun bank afnemen). Daarop hoeft niet te worden afgelost en rentetermijnen die niet direct betaald worden komen ‘gewoon’ bij het krediet.

Gevolg is rente op rente, die steeds sneller oploopt: exponentiële groei. Het wordt daarom steeds lastiger tot bijna onmogelijk om het krediet af te lossen (en wij maar afvragen waar een kredietcrisis vandaan komt?).

Net als de koning met de rijstkorrels. hebben ondernemers nu dezelfde uitdagingen als het gaat om het inschatten van technologische groei.

Wij gebruiken snellere computers, om nog snellere computers te bouwen, om zo nog snellere computers te bouwen.

Voor de juiste ondernemer is er aanzienlijke kans binnen deze verstoring.

Tegenwoordig veroorzaakt exponentiële technologie niet alleen dat lineaire bedrijven failliet gaan, maar worden ook complete lineaire industrieën failliet verklaard.

Het hele landschap verschuift en verstoort traditionele industriële processen, zoals het proces waarbij consumptiegoederen worden uitgevonden en op de markt komen.

Technologie ondernemer Peter H. Diamandis, heeft hiervoor een roadmap ontwikkeld. Lees onderstaande punten aandachtig, en bedenk voor jezelf hoe je hieruit kunt profiteren.

6 D’s naar exponentiële groei

  • Digitalisation (Digitalisering) — Zodra iets wordt gedigitaliseerd, kan het worden gerepliceerd en verkocht voor bijna geen kosten.
  • Deceptive (Misleidende groei) — Een verdubbeling van de groei lijkt in het begin klein, terwijl de technologie nog in de kinderschoenen staat.
  • Distruptive (Disruptieve groei)- Een verdubbeling van de groei van een kleine technologie leidt tot enorme, ontwrichtende groei. Als resultaat van 30 verdubbelingsrondes zal een technologie ongeveer 1 miljard keer groeien! Dit heeft een mega impact (denk aan de enorme groeisnelheid van megapixels in camera’s of processorsnelheid op computers.)
  • Dematerialize (Dematerialisatie) — Dit is het proces waarbij technologieën en diensten overgaan van betaald naar gratis beschikbaar worden. Denk bijvoorbeeld aan alle apps op je telefoon waar je vroeger veel geld voor moest betalen; GPS, hoge resolutie camera, video met hoge resolutie, video en telefonische teleconferenties, weer-apps, nieuws, on-line boeken, podcasts, enz.
Recentelijk is een onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat een typische smartphone tegenwoordig wordt geleverd met gratis technologie die meer dan €1 miljoen zou hebben gekost dan in de jaren tachtig!

Demonitization — (Beeindiging van verdienmodellen) Zodra een technologie gedigitaliseerd is, dalen de kosten voor die technologie aanzienlijk. Een goed voorbeeld is digitale fotografie die 20 jaar geleden duur en marginaal was. Dit is nu “gratis” en superhoge resolutie op uw smartphone. Een ander voorbeeld is cloud-gebaseerde server toegang en opslagcapaciteit …. Beide waren aanzienlijke kosten voor startups — nu is het nauwelijks een gedachte!

Democratize (Democratisering) — Als gevolg van digitalisering en Demonitization worden de producten die door deze technologie worden aangedreven beschikbaar voor iedereen op deze planeet. Er zijn vandaag 3 miljard mensen verbonden via internet en dit zal tegen 2025 groeien tot 8 miljard mensen. Overal is gratis wifi … terwijl we hiervoor vroeger €1 / min betaalden.

Actie ondernemen!

“Oh ik ben slechts een bouwonderneming.”

De vraag is: Welke producten of diensten dematerialiseert u?

Wellicht zegt u:

Maar denk goed wat er gebeurd in de wereld om u heen:

Stel uw zelf de vraag:

  • Zoals Uber met auto’s…
  • Zoals AirBnb met hotels…
  • Zoals uw buurman die straks een nieuw verdienmodel uitvindt…

Het juist beantwoorden van deze vragen zal een miljarden factor verschil maken!

Hoe kunt u een nu nog haast onzichtbare techniek vinden, en hier in investeren?
  • Hoe kunt u deelnemen aan de nieuwe deeleconomie?
  • Hoe kunt u uw producten digitaliseren?
  • Hoe kunt u nieuwe services bieden?
  • Hoe lang duurt het voordat uw techniek door een robot uitgevoerd kan worden?
  • Hoe kunt u een nu nog haast onzichtbare techniek vinden, en hier in investeren?

Luke van Enkhuizen — www.vanenkhuizen.com

Smart Factory Consultant / Industry 4.0 / Digital Transformation / Blockchain Enthusiast


Originally published at https://www.linkedin.com on September 1, 2018.