1 min read

KPI = Keep People Interested

Het beroemde citaat van Peter Drucker, "Wat wordt gemeten, wordt beheerd", is vooral actueel in het huidige moeilijke economische klimaat.

Vandaag gaan we het hebben over het dashboard van jouw fabriek: de cockpit van het vliegtuig, het compas voor een behouden vaart.... de Key Performance Indicators (KPI's).

Er bestaat vaak verwarring over het gebruik hiervan. Maar als ze op de juiste manier worden gebruikt, zijn ze een krachtige tool die het MKB kan helpen een stabiele winstgevende groei te realiseren.

Helaas worden KPI's vaak gezien als slechts een maatstaf voor de efficiëntie van medewerkers.

De standaard vijf KPI's zijn meestal…

  • Omzetgroei

  • Omzet per klant

  • Winstmarges

  • Klantbehoud

  • Klanttevredenheid

Hoewel deze feiten essentieel zijn om te weten als richtlijn, geven ze vaak geen inzicht in wat er werkelijk onderliggend aan de hand is. De meest standaard KPI's zijn meestal de genen waarover de medewerker weinig directe controle heeft. Maar probeert ze hiermee wel te controleren.

Goed bedoeld. Maar het omgekeerde wordt bereikt. leidt dit tot het gedrag dat in strijd is met het behalen van doelen, met als gevolg een slecht moreel en een gedemotiveerd team.

Naar mijn mening moeten KPI's een bron van motivatie en een voorspeller van de toekomst zijn, niet alleen een maatstaf voor het verleden. Ze moeten het team betrekken bij de dingen die er voor hen toe doen, maar ook inzicht geven in wat er goed gaat en hoe dat continu verbeterd kan worden.

Dus, de volgende keer dat je KPIs wilt opzetten, bedenk dan dat ze ook kunnen staan voor...

  • Keep People Inspired

  • Keep People Interested

  • Keep People Informed

  • Keep People Involved.

De juiste indicatoren bij de zaken die belangrijk zijn voor het personeel, klanten en specifieke doelen die het bedrijf heeft gesteld.

Denk bijvoorbeeld aan de 5 basis KPI's van hierboven, aangevuld met trends in verbeteringen in doorlooptijden, hoe het proces stabiliseert, het enthousiasme van medewerkers en opgeloste verbetervoorstellen (ja al dit kun je meten).

Welke KPI doet er bij jouw het meeste toe? En hoe meet je dit? Klik op "beantwoorden" en laat het me weten.

Wil je aan de slag met een dashboard voor jouw fabriek? Laten we eens praten.