13 min read

De 5 Grootste Valkuilen bij Digitale Transformatie in de Metaalindustrie

Ontdek de 5 grootste valkuilen bij digitale transformatie in de metaalindustrie. Leer hoe u deze valkuilen kunt vermijden en uw bedrijf succesvol kunt transformeren. Profiteer nu van onze praktische tips en inzichten.
De 5 Grootste Valkuilen bij Digitale Transformatie in de Metaalindustrie

Wil je processen stroomlijnen en automatiseren? Ben je ervan overtuigd dat industrie 4.0 de toekomst is, maar weet je nog niet goed hoe je deze het beste kunt benutten?

Zo ja, dan ben je niet de enige! Het is voor velen moeilijk om te begrijpen hoe je een bedrijf effectief kunt digitaliseren. Wat doe je? De meeste plaatverwerkende bedrijven vertrouwen meestal op adviseurs om duidelijkheid te krijgen over deze onderwerpen.

Er zijn echter een paar belangrijke valkuilen die je moet vermijden voordat je aan jouw project begint en een consultant in jouw bedrijf inhuurt. Dit zodat je de resultaten krijgt die je wilt en die blijven bestaan.

Dit artikel zal je uitleggen wat je moet weten om ervoor te zorgen dat je niet deze veelgemaakte fouten maakt wanneer je je fabriek automatiseert, en een soepel traject kan doorlopen.

Samengevat

#1 Zorg ervoor dat je echte Industrie 4.0-oplossingen gebruikt, geen verouderde hardware en software. Als je dit niet goed doet, krijg je problemen met het integreren van de fabriek.
#2 Zorg ervoor dat jouw bedrijfsmodel is aangepast aan de nieuwe klant van de 21e eeuw: die waarde hecht aan snelheid en connectiviteit, om de voordelen van digitale transformatie te benutten.
#3 Elke goede digitale transformatie zal oude softwareoplossingen moeten loslaten. Wees niet bang dat ‘sunk costs’ een deel van de vergelijking zijn.
#4 Zorg voor een strategisch IT-ontwerp, want als je dat niet doet, worden gegevens moeilijk te beheren en kunt je niet goed gebruikmaken van de nieuwste Cloud Data-technologieën.
#5 IT-beveiliging is cruciaal Zorg ervoor dat het netwerk altijd veilig is en dat de besturingssysteem up-to-date is met actuele bescherming.

Inhoudsopgave

Inleiding: Wat is digitale transformatie en hoe beïnvloedt het de metaalindustrie?

De transformatie van de metaalindustrie is al geruime tijd aan de gang. Met de opkomst van nieuwe technologieën verandert de industrie sneller dan ooit.

Het is het proces van het transformeren van de manier waarop een organisatie zaken doet, het bieden van een betere klantervaring met digitale technologie en het betrekken van alle facetten van een organisatie (zoals IT, marketing, klantenservice, financiën).

Het gaat over het gebruik van digitale technologieën om te innoveren in datgene waar je het beste in bent. Het kan organisaties helpen hun bedrijfsmodellen te transformeren en hun concurrentievermogen te verbeteren.

Digitale transformatie is niet alleen een IT-ding. De metaalverwerkende industrie moet transformeren om relevant te blijven.

Fout #1: Verkeerd begrijpen van Industrie 4.0

Industrie 4.0 gaat niet alleen over het vervangen van mensen door robots. Industrie 4.0, ook wel de vierde industriële revolutie genoemd, is een snelle verandering in de manier waarop we werken en zaken doen.

De markt is enorm en groeit snel. Industrie 4.0 wordt steeds populairder. Bekijk deze grafiek die de toegenomen zoekopdrachten naar Industrie 4.0 (of een van zijn synoniemen) van 2010 tot 2020 laat zien.

Wat is de vierde industriële revolutie?

De 4 industriële revoluties worden kort omschreven als:

  •  1. Industriële revolutie: opkomst van waterkracht- en stoommachines
  •  2. Industriële revolutie: Uitvinding van elektriciteit en assemblagelijnen
  •  3. Industriële revolutie: Automatisering door de eerste computertechnologieën
  •  4. De vierde Industriële revolutie: verdere digitalisering van analoge technieken en integratie van cyber-fysieke systemen

Zoals je kunt zien, draaiden alle voorgaande revoluties om fysieke uitvindingen zoals machines en technologie.

Maar deze keer niet!

De echte innovaties liggen dit keer op het gebied van digitalisering en connectiviteit. Het gaat minder om fysieke uitvindingen en meer om het opnieuw uitvinden van de manier waarop software en sensoren samenwerken. Het gaat over hoe de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie, big data, internet en slimme apparaten allemaal op elkaar inwerken.

Industrie 4.0 is de nieuwste industriële revolutie. Computers werken rechtstreeks met automatiseringssystemen, in plaats van te vertrouwen op agenten, tussenpersonen en extra personeel om de klus te klaren. De verandering is nu om handmatige taken te automatiseren en betrouwbare resultaten te behalen.

In de kern gaat het om een nieuwe benadering van het gebruik van software om ons bedrijf opnieuw uit te vinden.

Wat kan er mis gaan als je het verkeerd begrijpt?

De meeste maakbedrijven zijn zich niet bewust van wat Industrie 4.0 in de praktijk betekent, waar het vandaan komt en hoe het te bereiken. Hierdoor blijven ze werken met verouderde systemen en lopen de investeringen in een al verouderde technologie door. Zonde. Het is net als een oud paard een nieuwe hoef aanslaan.

Er is een grote kans dat ook jou bedrijf vandaag in de afgelopen tijd, zonder het te beseffen, nog steeds industrie 3.0-oplossingen koopt. Misschien overweegt je nieuwe software te kopen en overlaadt je jouw, zonder het te beseffen, met een verouderd product dat al achterloopt is tegen de tijd dat je live gaat.

Of nog erger: je negeert de best practices volledig en blijft zich richten op hardware, machines en gereedschappen, in plaats van op het software-aspect van jouw bedrijf.

De meeste succesvolle bedrijven zullen vertrouwen op de kwaliteit van hun software, niet op de fysieke machines die zij bezitten. Tenzij, natuurlijk, je in een lage-lonen land bent. Dan maakt het niet zo uit.

Ik weet dat het soms gemakkelijker is om bij het bekende te blijven, maar het lijkt rationeler om de risico’s van het onbekende te verkennen. En helaas maken sommige verkopers hier misbruik van door “Industrie 4.0-oplossingen” te verkopen terwijl het om dezelfde technologie gaat als 20 jaar geleden.

Het is gebruikelijk dat de budgetten voor machines hoog zijn, en aangezien het om fysiek tastbare producten gaat, kan deze budgettaire beslissing vaak gemakkelijker ten overstaan van de CFO worden gerechtvaardigd. Maar zodra een softwarepakket – d.w.z. een materieel immaterieel goed – bijna evenveel kost als een machine, zien bedrijven de waarde niet meer.

Dat is een voorbeeld van in de valkuil lopen, want als de CFO was opgeleid in Industrie 4.0, zou de beslissing even zwaar moeten wegen als een software-investering.

Wat eraan te doen?

Onthoud: Wij zijn primair in een software revolutie.

Denk tegenwoordig niet meer uitsluitend in termen van machines in plaats van software. Probeer ook niet te zoeken naar software-oplossingen die al tientallen jaren bestaan. Het product is dan waarschijnlijk al verouderd. Achteraf gezien zou je iemand die tijdens de Tweede Industriële Revolutie investeerde in olielampen in plaats van elektriciteit, toch ook niet als rolmodel nemen?

Zij vergeten – of zijn zich er vaak gewoon niet van bewust – dat het in het huidige tijdperk om software gaat die het verschil maakt.

Het belangrijkste voor metaalbedrijven is om hun klanten effectief te bedienen door handmatige activiteiten zoveel mogelijk te verminderen. De enige manier om dit te doen, is door de juiste softwaretools te gebruiken die betrouwbaar kunnen worden geïntegreerd.

De beste manier om vooruit te komen, is om opgeleid te worden over de beste softwareoplossingen en -strategieën in de branche.

Hier bij Sheet Metal Connect bieden we een breed scala aan onafhankelijke recensies en artikelen, zoals de beste ERP voor metaalbewerking en de beste CAD-software voor metaalbewerking .

Fout #2: Het niet afstemmen van het bedrijfsmodel op de klant

“Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze snellere paarden gezegd.”HENRY FORD (OF EEN ANDERE SLIMME ONDERNEMER)

Sommigen beweren dat het Henry Ford zelf was die voor het eerst melding maakte van het beroemde â€œsnellere paarden syndroom”, anderen denken dat het een van zijn medewerkers was. Jammer dat ze het niet eens kunnen worden over wie het gezegd heeft, want die persoon verdient erkenning voor zo’n briljante gedachte.

Het idee is dat mensen vaak denken in termen van wat ze weten. Als je een hamer vasthoudt, ben je waarschijnlijk op zoek naar spijkers om te slaan. Soms heb je geen hamer of schroevendraaier nodig, maar een sleutel om sloten te openen.

Wat wij hiermee bedoelen is dat het vaak voorkomt dat een fabriek wordt geautomatiseerd, maar dat vervolgens wordt vergeten nieuwe klanten te zoeken voor de nieuwe geautomatiseerde fabriek.

Het risico voor de meeste bedrijven is dat zij, wanneer zij met verandering worden geconfronteerd, voortdurend op zoek zijn naar de dingen die zij kennen, in plaats van naar wat zij werkelijk nodig hebben of nog beter: wat zij met die nieuwe verandering kunnen doen.

De overgrote meerderheid van de ondernemers in de metaalindustrie bevindt zich nog in de derde industriële revolutie: geautomatiseerde productielijnen die dezelfde producten zo efficiënt mogelijk produceren. Het gaat niet om de grote verscheidenheid of de dynamische planning die tegenwoordig nodig is. Het is vaak een kwestie van achter de feiten aan rennen.

Wat kan er mis gaan met een verouderd businessmodel?

In Industrie 3.0 zijn de processen en systemen ontworpen voor grote batchgroottes met slechts enkele klanten die niet vaak van product wisselen of een continue orderstroom hebben.

Grote hoeveelheden voorraad was de standaard, en hoe groter de order, hoe beter. Hoe meer je er in een keer kon maken, hoe beter

Maar nu is er de klant van de 21e eeuw. Die andere klant is er niet meer omdat hij naar een lageloonland is verhuisd of omdat hij gewoon geen behoefte meer heeft aan grote continue stromen. Zelfs de automotive-industrie verandert haar ontwerpen nu in een recordtempo.

Je hebt waarschijnlijk al gemerkt welke verandering zich in jouw eigen bedrijf heeft voorgedaan: batchgroottes worden snel kleiner, klanten willen hun bestellingen just-in-time hebben, ontwerpen veranderen vaker en de planning van al deze eisen wordt steeds complexer.

Niet alleen het logistieke ontwerp van jouw fabriek, maar ook jouw software-oplossingen zijn waarschijnlijk niet berekend op dit nieuwe type vraag.

Daarom is het ook belangrijk toe te geven dat het, ondanks hun omvang, niet langer zinvol is zich slechts op enkele klanten te concentreren. Als je zich alleen richt op het beter bedienen van die paar grote klanten, mist je een onmisbare ontwikkeling in jouw bedrijfstak.

Hoe de bedrijfsmodelfout vermijden?

Bedenk hoe jij jouw nieuwe klanten beter kunt bedienen met de diensten van de huidige markt: snellere leveringen, snellere reacties, digitaal verbonden diensten. U moet rekening houden met alles wat jouw bedrijf uniek maakt, inclusief de machines, de werknemers, de bestellingen en de software.

Voor metaalverwerkende bedrijven die klanten bedienen met producten op maat, gaat het bij Industry 4.0 om het snel ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor jouw klanten en het zorgen voor een betere algehele productiviteit.

Mijn klanten hebben dit bereikt en beseften dat de productie van producten met een laag volume en een grote verscheidenheid en complexiteit eigenlijk toekomstbestendiger is.

Richt je niet alleen op procesverbeteringsfilosofieën zoals LEAN (om verspilling te voorkomen), maar verbreed je perspectief en onderzoek mogelijkheden om efficiënter te worden dan de concurrentie, zoals met Quick Response Manufacturing (QRM). Overweeg een nauwere samenwerking met jouw klanten en leveranciers door verbinding te maken met digitale toeleveringsketens en real-time gegevens uit te wisselen.

Ten slotte betekent het verkennen van een servitization-strategie het vergroten van het aanbod van product- en dienstenpakketten die gericht zijn op klanten en hun bedrijven. Verander jouw fabriek in een Factory-as-a-Service. In zijn eenvoudigste bewoordingen verwijst servitization naar industrieën die hun producten gebruiken om “beschikbaarheid als een dienst” te verkopen in plaats van een eenmalige verkoop."

Fout #3: Vastlopen met sunk costs

Heb je je cd’s van Windows 95 nog ergens liggen? Of misschien wel de eerste dvd-speler die je ooit hebt gekocht? De kans is groot dat als je dat deed, je begrijpt waarom het moeilijk is om dingen los te laten die je niet (echt) meer nodig hebt, toch?

Waarom blijven we vasthouden aan dingen die ons niet meer dienen?

Het is een probleem dat op grote schaal voorkomt in de industrie. Oude machines houden, reeds geschreven softwaresystemen blijven bijwerken, en vasthouden aan Excel-bladen, terwijl die al gemakkelijk beschikbaar zijn in een moderne oplossing zoals ERP, CAM en MES.

Het is natuurlijk logisch: als we veel geld uitgeven aan (bijvoorbeeld) een softwaresysteem, zal het veel moeilijker zijn om het los te laten, zelfs als het niet langer zinvol is ermee door te gaan.

Het is niet altijd gemakkelijk te voorspellen wat Industrie 4.0-oplossingen zullen brengen, en software is niet zo gemakkelijk te begrijpen als mechanische processen dat zijn.

Wat men zich niet realiseert, is dat de prijs die een bedrijf voor deze aanpak betaalt, de prijs is om vooruit te komen, en dat is een veel duurdere prijs! De reden hiervoor ligt in de fout over de “verzonken kosten”.

Hoe ‘sunk costs’ vooruitgang blokkeren?

Laten we eens kijken naar een voorbeeld hiervan in de praktijk. Een fabriek wil beginnen met nieuwe systemen en digitalisering. Er wordt snel een team gevormd, en de software providers worden geselecteerd. Maar zodra de begroting aan de orde is, ontstaat er verzet in de managementmeeting. De CFO roept:

  •  â€œMaar wat doen we met het huidige systeem?”
  •  â€œDeze zelf gemaakte software die zoveel werkdagen in beslag nam? Het kost zeker een fortuin! … Kunnen we niet verder optimaliseren wat we hebben?”
  •  â€œWas het allemaal voor niets?”
  •  â€œWe hebben al zoveel geïnvesteerd, nu kunnen we niet meer stoppen.”

Dus, wat doe je?

De kans is groot dat er altijd wel iemand is die zegt hoe riskant de toekomst is en waarom dit huidige ding nog prima werkt. En daar gaan we! Je grote plannen vallen in het niets, en we gaan terug naar het oude.

Hoe kom je over ‘sunk costs’ heen?

De reden voor scepsis over nieuwe dingen is gemakkelijk te verklaren: een verlies maakt ons twee keer zo ongelukkig als een vergelijkbare winst ons gelukkig maakt.

Vanuit economisch oogpunt is het gemakkelijk beslissen. Het gaat allemaal om het verschil tussen wat je nu hebt en wat je in de toekomst zult hebben.

Of het zin heeft om door te gaan met iets hangt af van alle toekomstige inkomsten en uitgaven. Als dit leidt tot een positief totaal saldo, is dit economisch zinvol. Anders, niet.

Daarom, wanneer je deze discussie ontdekt, stop dan even en vraag jezelf af (en de CFO):

  •  â€œWat zullen we missen als we niet veranderen?”
  •  â€œWat kunnen we bereiken als we het verleden loslaten?”
  •  â€œOverwaarderen we dit project vanwege onze emoties?”
  •  â€œWat is de beste beslissing voor onze klanten voor nu en in de toekomst?”
  •  â€œHoeveel waarde zal dit nog hebben over 5 jaar?”

Vaak is de beste conclusie dat de huidige opzet zijn doel voorlopig heeft gediend, maar dat de tijden zijn veranderd, en dat de werkelijke waarde nu waarschijnlijk veel lager is dan de emotionele waarde die eraan werd toegekend.

Wat helpt is een onafhankelijke analyse van het grote geheel en een plan voor de toekomst op basis van gegevens, zonder emotionele gehechtheid aan het oude systeem, maar plechtig gebaseerd op feiten en onderzoeksresultaten.

Fout #4: gegevens niet op orde houden

Een groot deel van Industrie 4.0 is de digitale transformatie: de overgang van papieren processen naar digitale processen. Het gaat echter niet alleen om het wegwerken van papier, maar ook om het definiëren van nieuwe manieren van werken.

Zoals je kunt zien, resulteren de termen digitalisering en digitalisering alleen samen in digitale transformatie.

Digitale transformatie verloopt meestal geleidelijk, waarbij bepaalde delen van het bedrijf stapsgewijs worden veranderd. Zelden hebben bedrijven de financiële middelen en de focus om in een korte periode volledig te veranderen.

Een stapsgewijze transformatie biedt vele voordelen. Een belangrijk punt is dat er tijd is om van het proces te leren. Bovendien kunnen de werknemers geleidelijk wennen aan de nieuwe werkmethoden en systemen.

Er is echter een addertje onder het gras: velen weten niet welke onderdelen gedigitaliseerd moeten worden, en dus kan het ene kwaad voor het andere worden ingeruild.

In plaats van een stapel papier hebt je nu ergens een nieuwe “gegevensstapel” opgebouwd uit allemaal losse databases. Het resultaat: je weet niet meer welke informatie waar is opgeslagen en wat er gebeurt wanneer je een systeem wilt uitwisselen. Hierdoor ontstaat een soort “IT-hel” waarin geen overzicht meer bestaat.

De “IT-hel” van een datajungle

Komt het volgende je bekend voor?

  • Werkt jouw kantoorteam met 3-5 verschillende softwareprogramma’s om te begrijpen waar een project over gaat en wat ermee moet gebeuren? Wordt dit soms zelfs gecombineerd met diverse omzwervende papieren, werkplaatsbonnen etc.?
  • Zegt de ene database of het ene bestand dat het ontwerp het recentste is, maar zegt de andere dat de klant maanden geleden een herziening heeft ingediend?
  • Heb je wel eens producten verkeerd gemaakt, bestellingen gedaan in verkeerde hoeveelheden/materialen, meerdere keren verzonden, of zelfs onbedoeld dubbele bestellingen geplaatst?

Als een of meer van deze dingen je bekend in de oren klinken, hebt je waarschijnlijk al een dataprobleem.

Hoe meer software er wordt geïmplementeerd, hoe meer gegevens er worden gegenereerd, en om dit voor jouw bedrijf te laten werken, moet het allemaal worden geïntegreerd.

Wanneer nieuwe oplossingen worden ingevoerd, wordt vergeten dat ze moeten samenwerken met het gehele bedrijf, inclusief de toeleveringsketen. Wanneer dit wordt verwaarloosd, wordt het een zeer chaotische situatie waarin niemand echt weet hoe de dingen samenwerken.

Gegevens georganiseerd houden?

Om deze toenemende verwarring tegen te gaan, moet je al je gegevens centraliseren. 

In de regel gebeurt dit door alle systemen op zodanige wijze aan de ERP-software (Enterprise Resource Planning) te koppelen, dat slechts één systeem de leiding heeft. Alternatief: via een data warehouse.

Fout #5: het niet overzien van cyberbeveiligingsrisico’s

Wanneer je nieuwe software, hulpmiddelen en zelfs consultants inbrengt, brengt je altijd veiligheidsrisico’s mee. Verouderde Windowssystemen (denk aan de software op jouw machines) vormen hiervoor een groot risico.

De meeste bedrijven kunnen aan de slag met het installeren van software, maar een van de meest gemaakte fouten van bedrijven op het gebied van cyberbeveiliging is het niet plannen van cyberbeveiligingsrisico’s.

De grootste fout op het gebied van gegevensbescherming is dat er geen maatregelen worden genomen om inbreuken op gegevens te voorkomen. De beste manier om dit risico te vermijden is door bij het ontwerpen of upgraden van systemen krachtige beveiligingsmaatregelen te treffen.

Een van de meest voorkomende fouten in GDPR-naleving is het niet naleven van de regels in de wetgeving over toestemming van klanten. Niet-naleving van de GDPR kan leiden tot hoge boetes, wat voor bedrijven van elke omvang kostbaar kan zijn.

Conclusie: Begin vandaag met de verschuiving naar een meer innovatieve toekomst

In dit artikel heb ik een aantal van de belangrijkste dingen besproken die je moet weten over digitale transformatie, van waarom het nodig is tot hoe je succesvoller kunt zijn in het bedrijfsleven.

Nu je weet wat je moet vermijden bij digitale transformatie voor metaalbewerking, ben je klaar om je fabriek te verbeteren zonder je zorgen te hoeven maken of je het wel goed doet.

De digitale transformatie is onontkoombaar. Er zijn veel voordelen verbonden aan digitale transformatie, en we moeten die zo snel mogelijk omarmen en doorvoeren als we in de toekomst succesvol willen zijn.