Digitalisatie Tips 📬 · · 1 min lezen

Ondernemer, Manager en Techneut

In The E-Myth Revisited (De ondernemersmythe) van Michael Gerber bespreekt hij 3 persoonlijkheden die nodig zijn om een bedrijf te runnen:

- De Ondernemer – "definieert het bedrijf en richt zich op het dichten van de kloof tussen waar het bedrijf nu staat en waar het wil zijn in de toekomst"

- De Manager – "richt zich op het behalen van resultaten door mensen en systemen en richt zich op het nu en de toekomst"

- De technicus – "leeft in het nu en is gefocust op het werk om het te maken, te verkopen en af te leveren"

Als klein bedrijf bestaat de directeur uit alle drie de persoonlijkheden: de technicus, de manager en de leider. Waar de nadruk vooral op de technicus ligt. Maar naarmate het bedrijf groeit, veranderen de rollen.

Je loopt namelijk tegen grenzen aan:

- De grens van de Technicus – "bepaald door hoeveel hij zelf kan doen."

- De grens van de Manager – "bepaald door hoeveel technici hij effectief kan begeleiden of hoeveel collega‘s hij kan organiseren tot een productieve inspanning"

- De grens van de Ondernemer – "bepaald door hoeveel managers hij kan betrekken bij het nastreven van zijn visie"

Als ondernemer wil je op een innovatieve manier inspelen op de behoeften van een niche van klanten, zeker in vergelijking met anderen in de markt.

Maar dat betekent niet dat een succesvolle ondernemer niet langer technisch is.

Het punt is:

In tegenstelling tot de technicus die zich op het product of werk richt, ziet de ondernemer het bedrijf als een product op zich en dat vereist technisch inzicht.

Je zorgt er echter continu voor dat managers/teams je visie tot een succes kunnen maken.

Ga voor een systeemafhankelijk bedrijf, niet een mensafhankelijk bedrijf. Waar mensen werken met een systeem, en dat systeem werkt zonder dat de eigenaar erbij is.

Hartelijke groet,

- Luke

Lees volgende

📈 Klaar voor je Digitale Transformatie?

Ontdek hoe we je processen kunnen stroomlijnen en je concurrentiekracht kunnen versterken. Plan je Gratis Strategiegesprek