Veel bedrijven blijven vaak steken in een planningsmodus, wat leidt tot een fenomeen dat bekend staat als "Analysis Paralysis", waarbij geen actie wordt ondernomen.
Wat is jouw langetermijndoel?
Een succesvol bedrijf opbouwen voor je kleinkinderen? Het over 10 jaar verkopen? De grootste worden in jouw vakgebied? Of een lokale specialist blijven?
Je eigen functie laten vervullen door een collega, zodat je meer tijd hebt voor hobby's? Of je dag zo indelen dat je ongestoord kunt sleutelen aan je bedrijf?
Wat is jouw kortetermijndoel?
Omzetgroei van 30% op jaarbasis? Leverbetrouwbaarheid top 5 klanten naar 95%? Levertijd van plaatwerkdelen naar maximaal 2 dagen? Verdubbeling van het aantal uitgebrachte offertes? Omzet van top 10 klanten verdubbelen?
Een langetermijndoel voor jezelf hebben is goed. Maar het kan overweldigend zijn als je gaat nadenken over hoe je daar moet komen.
Te veel stappen om uit te zoeken, en te veel onbekenden…
Met het A-B-Z Framework hoef je niet alle stappen te kennen om je doel te bereiken.
Alles wat je vandaag moet weten is jouw A-B-Z:
- Waar sta je nu (A)?
- Wat is het eerste doel (Z)?
- Wat is de volgende stap (B)?
Dat is het.
Stap C, D of E hoef je in het begin niet te weten. Als je je daarop concentreert, zul je uitstelgedrag vertonen in plaats van actie te ondernemen.
Schat in waar je bent (A), bepaal je richting (Z), en beslis over je onmiddellijke volgende stap (B). Onderneem dan direct die actie, bij voorkeur vandaag nog.
De rest zul je onderweg wel ontdekken.
Vond je dit artikel nuttig? Je kunt hier nog wat verder lezen over het A-B-Z Framework en hier over Analysis Paralysis .
Heb je hulp nodig met het bepalen van de eerste acties naar je doel? Plan een kennismaking.