Stel dat je een probleem hebt gevonden waaraan je wilt werken, en laten we aannemen dat er een goede oplossing is. Je wilt beginnen, maar het opzetten van zo'n project kost tijd.
Soms wacht je liever op het juiste moment.
Tot er genoeg mensen zijn.
Tot het niet meer zo druk is.
Het kan zijn dat je liever wacht tot er een nieuwe machine is aangeschaft, omdat dan ook de software opnieuw moet worden bekeken. Want dan doe je het de eerste keer goed, toch?
Helaas is dit een valkuil.
Het is verleidelijk om de hele onderneming in 茅茅n keer opnieuw te ontwerpen, maar dit kan overweldigend zijn en het hele digitaliseringsproces in gevaar brengen.
Omdat het een groot project lijkt, stel je het uit.
Voor je het weet gaan weken, maanden of zelfs jaren voorbij. Ondertussen verlies je elke dag geld door ineffici毛nties, raken medewerkers gefrustreerd en is de organisatie niet gewend om processen te veranderen.
En als je ineens moet beginnen, moet alles gisteren nog geregeld zijn! Onzekerheden, wachttijden voor leveranciers en torenhoge kosten komen maar al te vaak voor.
Hier is het punt: De ontwikkeling en uitvoering van een goede digitale strategie is een marathon, geen sprint.
Over het algemeen is het slimmer om te werken met kleine projecten met een duidelijk omschreven einddoel en die gemakkelijk te voltooien en te beheren zijn.
Elke week, net zoals je traint voor een marathon.
Op deze manier kan het succes van elk automatiseringsproject worden gemeten en draagt de implementatie ervan bij aan de ontwikkeling van een beheersbaar en schaalbaar systeem dat kan worden aangepast aan toekomstige behoeften.
Kleine projecten lenen zich ook voor kleinere investeringen (minimaal 10x kleiner dan nieuwe machines), die gemakkelijk te rechtvaardigen zijn.
Als je echt vooruitgang wilt boeken, doe je er dus beter aan om veel kleine projecten te doen. Dit scheelt je een hoop kopzorg, bespaart geld en zorgt ervoor dat een organisatie innovatief blijft.
En het beste nieuws: als je een goede roadmap hebt en ervan geniet om dagelijks te verbeteren, loop je voor je het weet een marathon.
En dan finish jij als marktleider!