Je kunt proberen te voorspelen hoe de wereld in de toekomst zal veranderen en vervolgens nieuwe producten en bedrijfsmodellen te ontwikkelen die passen bij deze nieuwe wereld.
Maar het kan nog waardevoller zijn om erachter te komen wat er in de toekomst niet zal veranderen.
Hier heeft Jeff Bezos (Amazon) een antwoord op:
"Ik krijg heel vaak de vraag: 'Wat gaat er in de komende 10 jaar veranderen?' En dat is een zeer interessante vraag; het is een veel voorkomende vraag. Ik krijg bijna nooit de vraag: 'Wat gaat er niet veranderen in de komende 10 jaar?'
En ik leg u uit dat die tweede vraag eigenlijk de belangrijkste van de twee is - omdat je een bedrijfsstrategie kunt bouwen rond de dingen die stabiel zijn in de tijd … In onze business weten we dat klanten lage prijzen willen, en ik weet dat dat over 10 jaar nog steeds zo zal zijn. Ze willen snelle levering; ze willen een ruime keuze.
Het is onmogelijk om je een toekomst over tien jaar voor te stellen waarin een klant naar ons toekomt en zegt: 'Jeff, ik ben dol op Amazon; ik zou alleen willen dat de prijzen wat hoger waren', [of] 'Ik ben dol op Amazon; ik zou alleen willen dat je wat langzamer bezorgt'. Onmogelijk. […] Als je iets hebt waarvan je weet dat het waar is, zelfs op de lange termijn, kun je het je veroorloven om er veel energie in te steken.
Het punt is: klanten verwachten concurrerende prijzen (enkel stuks tegen kosten van massa productie) en vooral supersnelle service. Dat zal nooit veranderen.
Dus, hoe ga je die behoefte vervullen?