Als je weet waar verstoringen ontstaan, vooral die psychologische, dan wil je als bedrijf erover praten.
Het gebeurt gewoon vaak genoeg: er ontstaat weerstand. Mensen zijn het er niet mee eens.
Wanneer twee professionals, collega's of zelfs consultants en werknemers het niet eens zijn over een kwestie, is dat meestal om een van de drie redenen.
- Een andere ervaring over situaties uit het verleden (vertrouw me, het zo doen werkte vroeger altijd)
- Een ander begrip van de context (Als je alles wist wat ik weet, zou je het met me eens zijn)
- Een ander perspectief op de tijdlijn (Jouw manier is sneller, maar de mijne geeft betere resultaten)
In alle drie de gevallen is communicatie de sleutel tot het beste resultaat, maar een van de partijen moet het misverstand opmerken en de redenering erachter ontrafelen.
Als je een meningsverschil tussen twee mensen ziet, train jezelf dan om beide delen te begrijpen voordat je beoordeelt wie gelijk heeft en wie ongelijk.
Dat is de eerste stap naar het oplossen van procesproblemen: een goed gesprek met elkaar aangaan. Schrijf de conclusies van de gesprekken op. Ga daarmee aan de slag.
Het is niet makkelijk, maar het belangrijkste wat je als ondernemer continu moet doen om het team gemotiveerd te houden.