In een eerdere aflevering van de Metaal Connect podcast besprak ik een blauwe oceaanstrategie met Wim Dijkgraaf. Een oplettende luisteraar vroeg mij wat dit betekent voor metaalbedrijven, specifiek wat ze kunnen doen.
Als je in een competitieve markt zit, zit je waarschijnlijk in een 'rode oceaan': iedereen concurreert met elkaar met hetzelfde aanbod. Iedereen voedt zich met zichzelf. Overal bloed. Daarom is het rood.
Kijk maar naar 9 van de 10 websites van metaalbedrijven: ze laten je hun machines zien.
Ook lijsten ze de technieken op die ze kunnen, zoals lasersnijden, buigen, lassen en draaien/frezen. En als er nieuws of marketing is van een metaalbedrijf, dan gaat het over een nieuwe machine, "zodat ze klaar zijn voor groei."
Het probleem dat het niets zegt over de unieke propositie van het bedrijf.
Je wilt niet in deze oceaan blijven, maar je wilt spelen in een ruimte waar momenteel geen competitie is. Een blauwe oceaan.
De manier waarop je dat doet, is wegzwemmen van het rood en je eigen ruimte cre毛ren.
Mijn tip: begin met nadenken over wat voor klantproblemen je kunt oplossen.
- Ben je ingericht op spoedgevallen? Misschien zelfs klaar terwijl je wacht?
- Heb jij de de grootste materialenkennis? Wat kun je daarmee?
- Kun jij het beste van iedereen lassen? Zo ja, waarom?
- Geeft het team persoonlijk engineering advies?
- Ben jij de beste partner voor hightech klanten en certificatie?
Kies 1 focus, selecteer 5 ideale klanten en laat het de wereld weten. Dat is wat je naar buiten wilt brengen. En daar vind je een blauwe oceaan.