Digitalisatie Tips 馃摤 1 min lezen

Zo maak je de concurrentie irrelevant

In een eerdere aflevering van de Metaal Connect podcast besprak ik een blauwe oceaanstrategie met Wim Dijkgraaf. Een oplettende luisteraar vroeg mij wat dit betekent voor metaalbedrijven, specifiek wat ze kunnen doen.

Als je in een competitieve markt zit, zit je waarschijnlijk in een 'rode oceaan': iedereen concurreert met elkaar met hetzelfde aanbod. Iedereen voedt zich met zichzelf. Overal bloed. Daarom is het rood.

Kijk maar naar 9 van de 10 websites van metaalbedrijven: ze laten je hun machines zien.

Ook lijsten ze de technieken op die ze kunnen, zoals lasersnijden, buigen, lassen en draaien/frezen. En als er nieuws of marketing is van een metaalbedrijf, dan gaat het over een nieuwe machine, "zodat ze klaar zijn voor groei."

Het probleem dat het niets zegt over de unieke propositie van het bedrijf.

Je wilt niet in deze oceaan blijven, maar je wilt spelen in een ruimte waar momenteel geen competitie is. Een blauwe oceaan.

De manier waarop je dat doet, is wegzwemmen van het rood en je eigen ruimte cre毛ren.

Mijn tip: begin met nadenken over wat voor klantproblemen je kunt oplossen.

Kies 1 focus, selecteer 5 ideale klanten en laat het de wereld weten. Dat is wat je naar buiten wilt brengen. En daar vind je een blauwe oceaan.

Lees volgende

馃搱 Klaar om je plaatwerkbedrijf naar het volgende niveau te tillen?

Schrijf je in voor mijn wekelijkse e-mails en ontvang:

Praktische tips voor digitalisering, inzicht in smart factory-opbouw en concrete stappen naar papierloze, geautomatiseerde productie.

Geen theorie, maar direct toepasbare kennis voor jouw bedrijf.

Gratis expertise, geen verplichtingen. Samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst.