Digitale transformatie is de term die wordt gebruikt om een trend in de techindustrie te beschrijven waarbij organisaties grote veranderingen en investeringen zullen doen om innovatiever en winstgevender te worden.
De term "digitale transformatie" bestaat al enige tijd, en veel bedrijven nemen al stappen om deze trend te omarmen.
Er zijn echter nog veel vragen en zorgen over hoe de digitale transformatie moet worden aangepakt. In deze blogpost overlopen we vijf stappen die je kunnen helpen de juiste beslissing te nemen bij het transformeren van jouw organisatie.
De innovatiekloof van digitale transformatie
De toekomst van succesvolle fabricage ligt in het gebruik van gevestigde technologieën en meer geavanceerde, geavanceerde ontwikkelingen.
Het is geen verrassing dat bijna driekwart van de industriële besluitvormers het eens is met de volgende stelling:
We hebben digitale technologieën nodig, zodat we kunnen bloeien.
Vrijwel elke ondernemer erkent de noodzaak om te innoveren, maar er is een serieuze achterstand tussen de gesprekspartner en degenen die de daad bij het woord voegen.
Er is een grote kloof tussen degenen die toegang hebben tot de nieuwste technologieën en degenen die deze creëren. Veel hoogwaardige oplossingen zijn gelokaliseerd en geclusterd, en informatie is moeilijk online te vinden.
Ik noem dit de innovatiekloof van digitale transformatie.
Deze kloof bestaat meestal door een gebrek aan inzicht in hoe te beginnen, welke vaardigheden nodig zijn en de juiste technologische investeringen.
Deze belemmeringen kunnen worden overwonnen, zoals blijkt uit de snelle groei van metaalverwerkende bedrijven die reeds gebruik maken van technologie om hun productiviteit massaal te verhogen en de markt naar hun hand te zetten.
Deze stappen vooruit kunnen in het begin ontmoedigend lijken, maar de voordelen lijken altijd op te wegen tegen de risico's. Simpelweg omdat er geen toekomst is in de status quo voor bedrijven.
Wat is digitale transformatie?
Digitale transformatie is het proces waarbij een industrie wordt getransformeerd door digitale technologieën toe te passen.
Digitale transformatie is een modewoord dat in alle sectoren voorkomt, maar wat betekent het eigenlijk? Het idee ervan kan op veel verschillende manieren worden geïnterpreteerd, maar enkele veelvoorkomende thema's zijn een toename van digitalisering en automatisering.
Digitale transformatie verwijst ook naar de manier waarop een bedrijf zijn bedrijfsprocessen, organisatiestructuur en cultuur moet evolueren om tegemoet te komen aan veranderingen in het gedrag en de verwachtingen van de klant.
Volgens Wikipedia resulteert dit in de volgende beschrijving:
“Digitale Transformatie (DT) gaat niet per se over digitale technologie, maar over het feit dat technologie, die digitaal is, mensen in staat stelt hun traditionele problemen op te lossen. En ze verkiezen deze digitale oplossing boven de oude oplossing”
Wat we hiervan kunnen leren, is dat het meer is dan alleen “ papierloos gaan”.
In feite is het meer een strategie om nieuwe vormen van innovatie en creativiteit in een bepaald domein mogelijk te maken, in plaats van simpelweg traditionele methoden te verbeteren en te ondersteunen. Als we deze belangrijke feiten kennen, gaan we verder.
Vijf stappen naar een succesvolle digitale transformatie
Als het gaat om digitale transformatie, zijn er tal van verschillende manieren waarop bedrijven het proces kunnen benaderen. Maar als jij jouw processen sneller wilt verbeteren, wil ik graag vijf stappen met je delen die wij gebruiken om het niveau van digitale transformatie in een metaalverwerkend bedrijf te verhogen.
Stap 1: Voer een behoefteonderzoek uit
De eerste stap van het transformatieproces is het uitvoeren van een grondige behoefteanalyse om te bepalen welke digitale capaciteiten het bedrijf nodig heeft. Zo krijg je ook een idee van de digitale strategie die voor dit project zal worden gevolgd.
Een goede digitale transformatie moet niet alleen de klanten van vandaag ondersteunen, maar ook die van morgen. Hoe verwacht je dat de markt er over vijf jaar uitziet? Zullen sommige huidige diensten nog relevant zijn? Of zullen de eisen aan deze diensten veranderen?
De productiesector kan snel worden verstoord en er wordt voorspeld dat er zeer binnenkort een revolutie zal plaatsvinden (de vierde industriële revolutie). Om dit in actie te zien, hoef je alleen maar naar de retailwereld van de afgelopen tien jaar te kijken om dat te bewijzen.
Je zult goed moeten nadenken over wat er zou gebeuren als er morgen geen markt voor jouw hudige product zou zijn. Dat kan eng zijn, maar het kan ook enorm bevrijdend zijn om je te helpen bij het definiëren van de roadmap voor digitale transformatie van jouw organisatie.
Tot slot: welke dingen zijn zinvol om te automatiseren en te digitaliseren en welke nieuwe diensten moeten worden gecreëerd om het bedrijf te laten bloeien?
Stap 2: Identificeer belanghebbenden en beoordeel hun verwachtingen
De tweede stap is het identificeren van belanghebbenden en het begrijpen van hun verwachtingen over hoe zij willen dat dit digitale transformatieproject verloopt.
Dit zal helpen bij het stellen van prioriteiten en ervoor zorgen dat alle belanghebbenden aan boord zijn met het doel om over te schakelen naar nieuwe technologie.
Het is geen verrassing dat veel digitale transformatieprojecten mislukken. Dit komt niet omdat bedrijven niet willen innoveren, ze lopen gewoon vast. Ze lopen bijvoorbeeld vast met IT-afdelingen die de controle niet willen loslaten, management dat zijn recentelijk en dure gecontroleerde processen niet wil veranderen en leveranciers die de vereisten niet begrijpen.
Telkens wanneer een nieuw systeem wordt geïntroduceerd met nieuwe mogelijkheden, is het noodzakelijk om de impact hiervan op het volledige spectrum van het bedrijf te beoordelen.
De klant merkt geen kleine efficiëntieverbeteringen, maar eerder de algehele bedrijfseffectiviteit. In de 21e eeuw zal de klant meer dan ooit het succes van elk bedrijf bepalen en moet hij de genoemde weerstand overstijgen.
Belangrijkste conclusie: De nummer één stakeholder is jouw klant, en de tweede is het senior management. Iedereen zou aan boord moeten zijn voor dit soort projecten.
Stap 3: Documenteer de eerste inzichten en deel ze
De derde stap is het documenteren van de eerste inzichten die zijn verkregen uit verschillende bronnen, die vervolgens kunnen worden geanalyseerd om te zien hoe dit van invloed is op de huidige positie van uw organisatie in de branche, het klantenbestand, toekomstige groeivooruitzichten, enz.
We leven in een ongelooflijk spannende tijd voor zowel organisaties als werknemers, vooral voor degenen die digitale transformatie omarmen.
De nieuwe wereld van technologiegedreven zakendoen hangt af van een geheel nieuwe stijl van leiderschap. Leiderschap waar ontdekkingen, ideeën en zelfs mislukkingen openlijk gedeeld moeten worden.
Als je snel wilt gaan, laat dan een enkele persoon of een silo voorgaan, maar wil je samen ver komen, dan moet je het hele team erbij betrekken.
Belangrijkste conclusie: Geef jij jouw werknemers het juiste voorbeeld door open te staan voor deze nieuwe wereld, ze te steunen en te willen investeren? Deel je de resultaten en veranderingen die worden doorgevoerd?
Stap 4: Pas plannen aan op basis van nieuwe inzichten
De vierde stap is om wendbaar te blijven.
Agile digitale transformatie is een methode om te transformeren door de noodzaak van verandering te begrijpen en de verandering geheel of gedeeltelijk over te nemen. Het houdt in dat we stevig vasthouden aan wat we weten en loslaten wat we niet weten.
De digitale wereld ontwikkelt zich zo snel dat dit er soms toe kan leiden dat tijdens het verbeterproces een betere oplossing voor een probleem gevonden kan worden.
Met traditionele middelen kan een projectomvang niet worden gewijzigd of zelfs worden opgegeven wanneer een dergelijke kans zich voordoet. Een leverancier is al een bepaald softwarecontract beloofd, een nieuwe medewerker is een functie binnen het bedrijf overeengekomen of er is zelfs een nieuwe dienst gelanceerd.
Maar we weten allemaal dat die behoefte snel kan veranderen, bijvoorbeeld hoe supply chains werden verstoord tijdens de pandemie in 2020/2021.
Agile zijn geeft de mogelijkheid om veel ideeën te bedenken en ze snel te prototypen om te bepalen of ze waarde hebben.
Stap 5: Maak gebruik van bestaande kennis en technologieën
"Slimme mensen maken fouten en leren ervan. Verstandige mensen vinden mensen die fouten hebben gemaakt en leren ervan voordat ze zelf fouten maken."
Dit geldt absoluut voor nieuwe technische uitdagingen. Het vinden van partners met ervaring in het bereiken van resultaten, gecombineerd met de steun en motivatie om zich te blijven ontwikkelen, zal van essentieel belang zijn om vooruitgang te boeken.
Als metaalbewerkingsbedrijf heb jij waarschijnlijk veel collega's op de markt die soortgelijke uitdagingen aangaan.
Ik weet zeker dat jij soms ook denkt "is er niet iets wat al een oplossing heeft gevonden?" en het antwoord is ja, er zijn bedrijven die het al hebben uitgevonden, maar hoe zij werken zal niet noodzakelijkerwijs werken voor jouw situatie.
Wat wel werkt, is gebruikmaken van de processen en ervaring van consultants zoals wij, zodat je niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden en uiteindelijk een op maat gemaakte oplossing krijgt die aan jouw eisen voldoet.
Belangrijkste conclusie: vraag een second opinion over jouw plannen voordat jij ze gaat bouwen. Dit geldt met name in de softwareverkoop, waar veel valkuilen kunnen zijn. Het inhuren van een projectmanager kan de risico's van digitale transformatie aanzienlijk verkleinen.